
21-22 лютого 2012 року на базі Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Управлінням освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації відбулась Всеукраїнська науково-практична конференція "Психолого-педагогічні аспекти навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії". У роботі конференції взяли участь завідувач сектора науково-методичного забезпечення змісту інклюзивної освіти відділення науково-методичного забезпечення змісту корекційної та інклюзивної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Чамро Світлана Вікторівна, провідні науковці, аспіранти та батьки дітей з особливими освітніми потребами з різних областей України: Київської, Житомирської, Закарпатської, Львівської, Миколаївської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Хмельницької областей та освітяни Кіровоградської області. Пленарне засідання розпочала начальник управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації Лещенко Ельза Володимирівна, яка поінформувала про заходи щодо запровадження інклюзивного навчання в Кіровоградській області. Філософські аспекти інклюзивного навчання в контексті суспільних трансформацій висвітлив Бик Адам Сергійович, заступник директора з наукової роботи КОІППО імені Василя Сухомлинського, кандидат педагогічних наук, доцент. Із основною доповіддю "Науково-методичний супровід реалізації державної політики щодо запровадження інклюзивного навчання в Кіровоградській області" виступила в.о. завідувача кафедри корекційної педагогіки КОІППО імені Василя Сухомлинського Павлюх Вікторія Вікторівна. Актуальні питання підготовки педагогічних працівників до роботи в умовах інклюзивної освіти було розкрито в доповідях Чамро Світлани Вікторівни, завідувача сектора науково-методичного забезпечення змісту інклюзивної освіти відділення науково-методичного забезпечення змісту корекційної та інклюзивної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Червонець Інни Володимирівни, завідувача науково-методичної лабораторії з інклюзивного та інтегрованого навчання КОІППО імені Василя Сухомлинського. У роботі конференції також узяли участь представники Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Зокрема, кандидат педагогічних наук, професор кафедри медико-біологічних основ і фізичної реабілітації Григор'єв Анатолій Йосипович у доповіді "Інноваційні дослідження процесу терапевтичного впливу на учнів з обмеженими можливостями здоров'я" наголосив на важливості реабілітаційних аспектів супроводу інклюзивного навчання. Досвід роботи щодо запровадження курсів з інклюзивної освіти висвітлено Королюк Тетяною Юріївною, викладачем педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка. Питання науково-методичного забезпечення впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня розкрила Кашуба Людмила Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти КОІППО імені Василя Сухомлинського. Управлінські аспекти запровадження інклюзивного навчання в закладах освіти було розкрито у виступах Сторчауса Сергія Дмитровича, директора комунального закладу "Навчально-виховне об'єднання "Загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з утриманням дітей-сиріт та класами для дітей зі зниженим зором - центр позашкільного виховання Кіровоградської міської ради Кіровоградської області"; Давидченко Валентини Миколаївни, завідувача дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 73 "Червона квіточка" комбінованого типу Кіровоградської міської ради Кіровоградської області; Левченко Лариси Павлівни, директора комунального закладу "Навчально-виховне об'єднання "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 15 - дитячий юнацький центр "Явір" Кіровоградської міської ради Кіровоградської області"; Бабака Тараса Степановича, директора загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області. Про координуючу роль психолого-медико-педагогічної консультації в навчальній інтеграції дітей з особливими освітніми потребами доповіла Дорошенко Олена Миколаївна, завідувач Кіровоградської міської психолого-медико-педагогічної консультації. Виховний супровід інклюзивного навчання розкрито Міцай Юлією Віталіївною, завідувачем навчально-методичного кабінету виховної роботи і шкільних бібліотек КОІППО імені Василя Сухомлинського.  У перший день роботи конференції учасники відвідали опорні заклади з питань упровадження інклюзивного навчання. Під час відвідування ДНЗ № 67 "Дельфін" та загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 було організовано зустрічі з педагогічними працівниками та обговорено проблеми запровадження інклюзивного навчання для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. У комунальному закладі "НВО "Загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з утриманням дітей-сиріт та класами для дітей зі зниженим зором - центр позашкільного виховання Кіровоградської міської ради Кіровоградської області" відбулось обговорення актуальних проблем науково-методичного забезпечення навчання дітей з порушеннями зору.
Під час конференції було організовано роботу секцій із напрямів: - підготовка педагогічних працівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів до роботи в умовах інклюзії; - психолого-медико-педагогічні аспекти навчання дітей із особливими освітніми потребами; - організація навчально-виховної роботи в класах із інклюзивним навчанням. Багато запитань до представника Інституту інноваційних технологій і змісту освіти було передано в письмовій формі стосовно нормативно-правового, матеріально-технічного та кадрового забезпечення інклюзивного навчання. У перерві між секційними засіданнями було організовано круглий стіл, під час якого Чамро Світлана Вікторівна розповіла про сучасний стан та перспективи запровадження інклюзивного навчання в загальноосвітній простір. Учасниками Всеукраїнської науково-практичної конференції "Психолого-педагогічні аспекти навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії" підготовлено та схвалено рекомендації, а також планується опублікування збірки матеріалів, тез та доповідей конференції.
Рекомендації Всеукраїнської науково-практичної конференції «Психолого-педагогічні аспекти навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії», 21-22.02.2012 року
Інтегрування дітей з обмеженими можливостями здоров'я в загальноосвітній простір України як один із напрямів гуманізації всієї системи освіти є визначальним пріоритетом державної політики і полягає в створенні умов для здобуття дітьми якісної освіти відповідно до їхніх здібностей та індивідуальних можливостей.
Починаючи з 2000 року, в Україні активізувалася законотворча діяльність стосовно регламентації надання освітніх, медичних, соціальних послуг дітям з обмеженими можливостями здоров'я. Зокрема, Законом України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчального процесу» внесено зміни до Закону України «Про загальну середню освіту» в частині впровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Однак, розвиток інклюзивної освіти потребує подальшого удосконалення нормативних засад впровадження інноваційних технологій, приведення системи освітньої діяльності у відповідність з потребами дитини, сім'ї та відповідної підготовки педагогічних кадрів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Зважаючи на актуальність заявленої проблеми, рекомендувати:
Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України:
- ініціювати введення до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 р. №963, посаду асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивного та інтегрованого навчання;
- увести до штатного розпису загальноосвітнього навчального закладу, що працює в умовах інклюзії, посади вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда та фізичного pea білі тол ота;
- удосконалити нормативно-правову базу з питань матеріально-технічного забезпечення освітніх закладів, що працюють в умовах інклюзії;
- провести Всеукраїнський конкурс підручників та посібників для навчання з'чнів з обмеженими можливостями здоров'я з метою сприяння навчально-методичному забезпеченню діяльності дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням;
- забезпечити:
• створення електронного банка перспективного педагогічного досвіду з проблем інклюзивного навчання;
• систематичне підвищення кваліфікації науково-педагогічних та педагогічних працівників обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з питань упровадження інклюзивного навчання;
• створення творчої групи відповідальних осіб обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з питань упровадження інклюзивного навчання;
• розробку методичних рекомендацій щодо:
• вимог до ведення індивідуальних навчальних планів та їх форми; використання програм для навчання учнів з різною нозологією; оцінювання навчальних досягнень школярів;
• залучення науково-педагогічних та педагогічних працівників обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти до розробки навчально-методичного забезпечення інклюзивної освіти.
Управлінням освіти і науки обласних державних адміністрацій:
- сприяти:
• створенню навчально-реабілітаційних центрів з метою залучення фахівців для проведення корекційно-розвиткових занять з учнями, які мають обмежені можливості здоров'я;
• введенню додаткових доплат для педагогічних працівників, які працюють в умовах інклюзії;
• виділенню бюджетних коштів на придбання необхідного обладнання для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
- передбачити створення у структурі управлінь освіти і науки обласних державних адміністрацій підрозділів з питань упровадження інклюзивного навчання;
- посилити контроль за станом та якістю інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах.
Вищим навчальним закладам та закладам післядипломної педагогічної освіти:
- з метою вдосконалення системи підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів включити до навчальних планів спецкурс «Основи інклюзивної освіти», зокрема для спеціальностей «Практична психологія», «Соціальна педагогіка» та «Фізична реабілітація»;
- у рамках науково-практичного співробітництва запровадити щорічні спільні конференції вищих навчальних закладів та закладів післядипломної педагогічної освіти з питань інклюзивної освіти;
- впроваджувати в роботу базових закладів освіти з інклюзивним навчанням інноваційні технології для дітей з особливими освітніми потребами;
- організувати:
• розробку навчальних посібників та методичних рекомендацій для педагогічних працівників з питань науково-методичного та психолого-педагогічного супроводу впровадження інклюзивної освіти в загальноосвітній простір регіону;
• підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, які працюють в умовах інклюзії; проведення науково-практичних і методичних семінарів, конференцій, круглих столів, тренінгів тощо з питань інклюзивного навчання;
• здійснення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед учасників навчально-виховного процесу з питань впровадження інклюзивного та інтегрованого навчання в загальноосвітніх навчальних закладах;
• проведення прикладних досліджень та експериментально-дослідних робіт, спрямованих на розробку, апробацію і впровадження в освітню систему інклюзивного та інтегрованого навчання;
• моніторинг навчальних досягнень та розвитку учнів з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах.
Методичним кабінетам (центрам) відділів, управлінь освіти райдержадміністрацій, міських рад, керівникам освітніх закладів усіх типів:
- розробити перспективні плани науково-методичного забезпечення упровадження інклюзивної освіти в регіоні, в якому передбачити:
• здійснення консультативно-роз'яснювальної роботи серед керівників навчальних закладів, педагогічних працівників, громадськості, батьків та дітей;розширення мережі дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням;
• створення банка даних дітей, які здобувають освіту за інклюзивною формою;
• вивчення нормативних та інсіруктивно-методичних документів з питань інклюзивного навчання;
• ознайомлення педагогічних працівників із сучасними технологіями навчання учнів з обмеженими можливостями здоров'я;
• організацію авторських творчих груп учителів з проблем інклюзивного навчання;
• забезпечення психолого-педагогічного супроводу опорних та базових навчальних закладів з впровадження інклюзивного навчання;
• поглиблення співпраці рай(міськ)методкабінетів із структурними підрозділами вищих навчальних закладів та закладів післядипломної педагогічної освіти з питань упровадження інклюзивного навчання.
|